Antikoncepce: (nasazení), vysazení

7:05 PM Jannie Bel 2 Comments

Rozhodla jsem se rozebrat poněkud citlivější téma - a to antikoncepci. Jaký je můj názor, jestli brát, nebrat a proč. A hlavně osobní zkušenost s nasazením i vysazením.

Článků o "nasazení" je na internetu poměrně dost, ale o vysazení už se moc nepíše. Proto nasazení vezmu stručně a rychle.

Prášky jsem začala brát v 17 letech. Bylo to proto, že jsem si našla kluka a jednoduše jsem nechtěla otěhotnět. Tehdy to bylo to nejjednodušší řešení. Šla jsem ke gynekoložce, ta mi předepsala prášky a já je začala brát. Bála jsem se tehdy, že přiberu a tak jsem nějak podvědomě jedla hodně málo, aby se to nestalo. A nepřibrala jsem. Naopak zhubla. Jak ale píšu, nebylo to práškama, ale mým panickým strachem, že z nich přiberu.

Dále si pamatuju, že jsem pár hodin po tom, co jsem si vzala první prášek, zvracela. Tělo ho zkrátka nechtělo přijmout. Pak už si pamatuji jen zlepšení pleti, velice bolestivé dívčí dny a náladu totálně na houpačce.

Po několika letech, konkrétně ve 20, skoro 21 jsem se rozhodla prášky vysadit. Vlastně jsem to plánovala už dlouho, tak od 19, ale bála jsem se. Bála jsem se. Bála jsem se, že se mi drasticky zhorší pleť a bála jsem se, co všechno se může stát. Možná vás zajímá, proč jsem je teda nakonec vysadila. Odpověď je, že jsem to tak prostě cítila. Nechtěla jsem do sebe dostávat už umělé hormony a zároveň jsem tak nějak cítila, že menstruace je umělá a já prostě nevím, jestli moje tělo vůbec funguje.

Začala jsem nad tím takto přemýšlet, protože jsem pravidelnou menstruaci neměla nikdy. Přiznám se, že ve 14-16 jsem dost blbla s jídlem, zhubla jsem tenkrát 20 kilo (nikdy jsem neměla nadváhu) a už tehdy jsem s menstruací řešila problémy. Moje tělo tehdy samozřejmě nechtělo fungovat, když jsem ale těch 20 kilo zase přibrala, menstruace konečně přišla. A pak jsem po pár měsících poznala mýho (pořád současnýho) kluka a začala brát prášky. Menstruace teda chodila pravidelně jak hodinky a gynekoložka mi vždycky tvrdila, že jsem zdravá jako řípa.

Jak jsem ale řekla - dala jsem na svůj instinkt a jednoho večera si už prášek prostě nevzala. A bylo mi krásně! První měsíc menstruace ale samozřejmě nepřišla. Cítila jsem se ale o dost líp psychicky a prostě celkově. 

Po zhruba 2-3 měsících se mi trošku zhoršila pleť (začalo to bradou, pak dekoltem, nakonec i jedna strana tváře..), začaly se mi víc mastit vlasy, víc mi padaly a pleť mi přešla ze suché na mastnou. Ale pořád jsem byla happy jak dva greppy. Byla jsem ráda, že jsem vysadila.

Jenže menstruace nepřišla ani druhý, třetí, čtvrtý, pátý měsíc. Na internetu jsem četla, že je to normální a z lékárny si objednala velký balíček. Zelený ječmen, kontryhelový čaj, gynex, chlorellu, zelený čaj... (gynex a kontryhel se používá právě na potíže s menstruací).

Kolem šestého měsíce, kdy se stále nic nedělo, jsem šla za gynekoložkou. Udělala mi rentgen, odebrala krev.. a řekla mi, že mám hormonální nerovnováhu, že mám už dlouho problém (od té puberty) a že to antikoncepce jen kryla. Píchla mi vyvolávačku a řekla mi, že pokud mi to nepřijde, mám přijít na další. A pokud budu mít problémy, udělá mi speciální hormonální léčbu a hormony přesně pro mě (aka budu jíst prostě pořád prášky). Byla jsem z toho tehdy hrozně rozhozená. Ptala jsem se jí, co to pro mě znamená a ona mi odpověděla, že jsem mladá, a všechno se ještě může srovnat a že je dobře, že jsem vysadila. (To jsem si přeložila jako: Jsem v hajzlu, moje tělo nefunguje a budu ráda, jestli začnu do třiceti menstruovat. Nebo nikdy nezačnu a jsem vlastně ženská na nic???)

Menstruace přišla po první vyvolávačce, ale to bylo samozřejmě umělé, jelikož mi do těla prostě píchli hormony. Byla jsem po té injekci dost mimo, bylo mi zle a potila jsem se jak kdyby byly čtyřicítky. (tehdy rozhodně nebyly) Další menstruace opět nepřišla. To už jsme na sedmi měsících. Já ale žádné hormony brát nechtěla a řekla jsem si, že budu věřit přírodě. A tak jsem čekala. 

V létě (jsme už na devíti měsících od vysazení) jsem na 14 dní vysadila gynex i kontryhel a vlastně všechno a dávala si tak nějak pauzu. Řekla jsem si, že pokud se to nerozjede, půjdu po létě za jiným výborným doktorem, který mě prohlédne. Válela jsem se u moře, jedla pizzu, skončilo zkouškové a tedy i stres a já byla naprosto v pohodě. Nic jsem neřešila a nemyslela na nic, hlavně moje hlava byla v pohodě. A bum - po 9 měsících to konečně přišlo. Přirozeně, bez hormonů, prostě to tělo začalo fungovat a myslím, že to má velkou spojitost s tím, že jsem se cítila v pohodě, necítila žádné výčitky za obří pizzu, na chvíli nemakala od rána do večera a prostě se tak nějak uvolnila. Hlavně jsem jedla pravidelně teplá jídla ráno i večer (o školním roce to každý den rozhodně nevyjde) a nic neřešila. Jsem fakt ráda, že moje tělo začalo fungovat samo, že mám jistotu, že funguje samo a necpu do sebe umělé hormony. A jelikož jsou i jiné možnosti co se týče ochrany než pojídání prášků, tak nevidím důvod, proč to do sebe cpát. Rozhodně to není nic zdravého, jen to oblbuje tělo a může skrýt řadu potíží. A nebo ty potíže naopak přivodit.

Tady vám napíšu takové malé shrnutí toho, co se dělo detailně, v pár řádcích. ;-)

PO MĚSÍCI A PŮL VYSAZENÍ:
- zhoršila se pleť (žádné drámo)
- padají vlasy a víc se mastí
- pleť se víc mastí
- žádná menstruace

+ míň se potím
+ jsem míň náladová
+ jsem to zase já, víc veselá, psychicky v pohodě :-)

PO 4-5 MĚSÍCÍCH
- stále žádná menstruace

+vlasy se dávají do normálu
+ pleť už lepší
+ pořád jáááá a už asi na furt

PO 7 MĚSÍCÍCH
- stále žádná menstruace, za mnou jedna vyvolávačka a jedna umělá menstruace

-+ pleť jak kdy, někdy hrozná, někdy v pohodě (což už je asi normální)

PO 9 MĚSÍCÍCH 
+ dostala jsem toooo!
+ stále já, happy, happy, happy
+ vlasy už nepadají

- pleť hold smíšená, spíš mastná, s pár pupínky, ale v pohodě, prostě normální


... co se týče fotek, můj výběr je takovýto, protože pokud máte rádi přírodu, SEBE a přirozenost, za sebe radím prášky nebrat :-)







2 comments:

  1. Zaujímavý článok a som rada, že som si takúto skúsenosť mohla prečítať :)

    ReplyDelete
  2. já prášky brala 3 měsíce, vysadila asi na čtvrt roku a pak je brala půl roku...už bych to do sebe nikdy nedala :D měla jsem deprese, že jsem fakt neměla ráno chuť vstát z postele, zavodněná...prostě si radši antikoncepci vyřeším jinak než cpát do sebe tohle, kort když je tam spousta rizik s ní spojená :/

    ReplyDelete